DIY & Tutorials·Overige onderwerpen·Sieraden & Accessoires

DIY || Paracord & Beads armband

2Ik heb al een poosje 2 zakjes met paracord liggen, deze kocht ik bij de Action voor €0,99ct. Afgelopen zondag besloot ik mijn ‘Enige echte Paracord boek voor Volwassenen’ er eens bij te pakken en wat knopen te oefenen. Ik vond de sluitingen die in het zakje zaten niet zo mooi, dus besloot te oefenen op een mooie knoop. De eerste armband (grijs) ging best goed, tot ik halverwege zonder koord zat haha! Poging 2 (groen) ging gelukkig beter… Zie hieronder meer info over de spulletjes, de boeken over Paracord en enkele foto’s van mijn proces.

8

10De spulletjes die ik gebruikt heb zijn:

  • Zakje met 3 kleuren Paracord van Action (inclusief 3 plastic sluitingen) – Ik dacht €0,99ct per setje
  • Mini haspel met dun stevig koord, niet perse Paracord, maar werkt prima! Ook bij Action (bij de auto/fietsspullen)
  • Schaar
  • Aansteker om de uiteinden te smelten
  • Het enige echte Paracord boek voor Volwassenen
  • Het tweede enige echte Paracord boek voor Volwassenen
  • 10 kralen met een groot gat zodat het koord erdoor kan

7In Paracord voor volwassenen staan 35 knooptechnieken met paracord van J.D. Lenzen (Bekend op YouTube van ‘Tying It All Together’). Dit nylonkoord wordt al sinds de Tweede Wereldoorlog gebruikt voor allerlei doeleinden, waaronder als parachutetouw. Met de knooptechnieken in dit boek kun je allerlei creaties maken, zoals: armbanden, survival bracelets, kettingen, sleutelhangers, horlogebandjes, hondenriemen, heupriemen en woonaccessoires, en nog veel meer.

In het tweede deel staan 35 nieuwe technieken die in deel één niet staan. Met de nieuwe knooptechnieken in het boek kun je allerlei handige objecten maken, zoals een zaklamphouder, een steenslinger, en speciale survival-slippers! Daarnaast bevat het boek ook knoopinstructies voor stoere armbanden, kettingen en sleutelhanger.

Deel 1: ISBN10 – 9045317613 –  €9,95
Deel 2: ISBN10 – 9045317974 – €9,95

6De foto’s zijn gelukkig heel duidelijk, want als je alleen de tekst leest is het soms wat verwarrend. De knoop hierboven heb ik tevens gebruikt als sluiting, heel sierlijk vind ik hem!Na wat knopen geprobeerd te hebben wilde ik een sierlijke armband gaan maken, mèt kralen! Dit lijkt moeilijker dan dat het is… Ik ben begonnen met de Diamantknoop, dit is straks mijn sluiting. De basis moet precies om je pols passen, de mijne was inclusief Diamantknoop 22cm (grote polsen).

5.jpgOver het gehele koord heb ik 10 zware zilverkleurige Fiesta kralen aangebracht, deze komen straks tussen het vlechtwerk te zitten.

4.jpg Dan is het de simpele ‘kabelknoop’ (cobra stitch of solomon bar ook wel genoemd) Na 1x links en 1x rechts schuif ik een kraal omhoog en herhaal ik het proces. Dit tot ik aan het einde van mijn basis koord ben.

Helaas (je ziet het al) had ik te weinig grijs koord en ben ik helemaal opnieuw begonnen in het groen. Neem dus voldoende koord om te knopen, hier gaat best veel in zitten! Je kunt beter iets afknippen, want te kort is heel vervelend.

2.jpgDe eindjes kun je gewoon strak aantrekken, afkippen en even met de aansteker erlangs. Ik heb hem netjes plat gedrukt, zodat er geen scherpe randjes aan zitten.

1.jpgEn dat is hem! Ik vind hem heel stoer met het grove koord, maar toch fancy door de zilveren kralen en de Diamantknoop als sluiting.

p.s. Op mijn nagels draag ik PinkGellac #158 Candy Pink.

9

-x- Ilja

4 gedachten over “DIY || Paracord & Beads armband

  1. Awwww, je poezenbeest! Deze armbandjes zijn niet helemaal mijn ding maar ik vind het er wel leuk uit zien om te maken. Knutselen vind ik altijd leuk 🙂

    Die boekjes zijn trouwens ook een goede sinterklaastip. Leuk om cadeau te doen aan zusjes, nichtjes of buurmeisjes?

    Like

Geef een reactie

