Overige onderwerpen

Lekker smeren! || Zonnebrandcréme, spray en andere smeerseltjes

5 De zon schijnt weer lekker, de zomerjurkjes en slippertjes zijn al een poosje in gebruik en onze huidjes worden langzaam egaal bruin… of kreeftjes rood als je niet oppast! De zon is op haar sterkst tussen 12.00 uur en 15:00 uur en het is belangrijk je goed en vooral regelmatig in te smeren tegen die schadelijke UV stralen. Nu liggen er meer dan 100 crémetjes, sprays, lotions en andere varianten in de winkel. Maar wat is nu een goede keuze voor jou? Ik heb er een aantal geprobeerd, van budget tot high-end. Benieuwd naar mijn mening? Lees vooral verder. 7

Waar let ik op als ik een zonbeschermingsproduct ga kopen?

  1. Welke factor heb ik nodig? – Zelf heb ik huidtype 2 en gebruik bijna altijd factor 20 of 30, just in case!
    Huidtype 1
    (zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)
    factor 30
    Huidtype 2
    (licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)
    factor 15-20
    Huidtype 3
    (vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)
    factor 10-15
    Huidtype 4
    (iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)
    factor 5-10
    Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30/50

    .

  2. Kiezen! Tube, sprayflacon, formaat… – Ik heb eigenlijk geen directe voorkeur voor de soort zonbescherming. Zowel een créme als een spray vind ik prima werken. Op het strand (met al dat zand) vind ik een spray fijn, omdat je dan niet gescrubd hoeft te worden met al die korrels zand. Maar dan moet je wel ècht royaal sprayen, om witte cirkels op je lijf te voorkomen! Verder heb ik thuis een grote tube staan en doe ik een mini in mijn handtas, om tussendoor nog even bij te smeren.
    .
  3. Huid, haar of lippen? – Ook heb je nog speciale producten voor de huid, het haar, maar ook je lippen of een zonbescherming speciaal voor het gezicht.
    .
  4. De prijs – Niet heel onbelangrijk, wat past er in mijn portemonnee op dat moment. Ik wacht graag aanbiedingen af en zeker rond het begin van de zomer zijn er héél veel aanbiedingen te vinden. Om er een paar te noemen die ik voorbij heb zien komen: 1+1 gratis op alle Garnier producten, 1+1 gratis op alle Kruidvat SoLait producten, 25% korting op meerdere merken. Houd de folders in de gaten! Je kunt altijd wel ergens korting scoren!

Opletten!

  • Wist je dat de factor na een jaar afneemt. Een factor 50 zal na een jaar misschien nog factor 45 zijn. “Na opening van de zonnebrand houdt deze nog één jaar de volledige beschermingsfactor die vermeld staat op de verpakking.”
  • Duurder is niet direct beter. Je betaald voor het merk, de verpakking, de geur, de structuur e.d. maar de SPF factor die erop staat, zit er zeker in, of het nu een héle goedkope of een héle dure zonnebrandcrème is.
  • Altijd minimaal 30 minuten van te voren smeren! Dan kan je huid alles goed opnemen en je optimaal beschermen.
  • Daarna natuurlijk regelmatig blijven smeren, liever een keer teveel dan te weinig. (ook nadat je in het water bent geweest)
  • Je hebt ongeveer een hand vol nodig om je lichaam in te smeren (30ml), de meeste mensen gebruiken ongeveer de helft.

3 Garnier Ambre Solaire – Clear protect+

Dit is een fijne transparante spray lotion in een hoge factor. Het handige aan deze flacon is dat je kunt zien hoeveel er precies nog in zit. De spray is transparant, trekt snel in en voelt niet vet aan. Door de ribbels op de fles glijdt deze niet uit je handen tijdens het smeren.

Voor een fles van 200 ml betaal je €17,95 maar ik kocht hem bij Kruidvat tijdens de 1+1 actie (dat wordt altijd verrekend als 50% korting op de 2 producten). Heel fijn!4 Kruidvat SoLait producten

De Consumentenbond testte tien zonnebrandcrèmes met factor 15 of 20. De Kruidvat Solait SunMilk SPF 15 van 5,90 euro kwam als beste uit de test. Dus ik gok dat ook de factor 30 prima te doen is van het eigen merk, zo zie je maar dat een goede zonbescherming niet duur hoeft te zijn! Zeker als ze ook nog eens in de aanbieding zijn, vorige week zag ik nog een 1+1 gratis actie voorbij komen.

SoLait Sunspray factor 30 is een witte zonnemelk en komt wat moeizaam uit de flacon, geen mooie nevel. Wel smeert de melk heel prettig uit en heeft een aangename zonnebrand geur. SoLait 30 High Sun Spray Protect & Tan kost €10,99  (200ml).

Om je haar te beschermen tijdens een dagje bakken op het strand heeft Kruidvat een budget vriendelijke haarspray om te zorgen dat je haar aan het einde van de dag niet als stro aanvoelt. Ook dit is een sprayflacon en hier komt een mooie nevel uit, welke ook lekker ruikt naar zonnebrandcreme. Het beschermt mijn haar tegen uitdroging zonder heel vettig aan te voelen. De SoLait Hair Protection Spray kost €3,89 (150 ml). 6 Dermalogica  – Protection 50 sport

Voor de mensen die helemaal weg zijn van Dermalogica, welke goed bekend staat voor mensen met een zeer gevoelige en of lastige huid, is er ook zonbescherming verkrijgbaar. Het is direct een hele hoge factor, namelijk factor 50. Ook is er een After sun te koop, de unieke mix van Zoethout, Lavendel, Komkommer en Kamille bieden onmiddelijke verkoeling en kalmering aan de gestresste huid als gevolg van zonverbranding.

Het is een hele voedende créme en ruikt heerlijk naar citrusvruchten. Ook voor de duurdere producten geldt, gewoon regelmatig blijven smeren! De prijs is €39,9o Protection 50 Sport SPF 50 (177 ml) en €43,65 After Sun Repair (100 ml).

1 VSM – Calendulan Zon

Voor na het zonnen is er een verkoelende spray van VSM. Er was een mooie 1+1 gratis actie bij Kruidvat, waar ik naast de spierbalsem van VSM ook koos voor deze spray met Calendulan. Zet hem in de koelkast voor een extra verkoelend effect! Na het zonnen, als de huid een beetje rood ziet is het heerlijk om een aftersun of iets in die richting op de huid te smeren. Ook al ben je niet verschrikkelijk verbrand, je huid heeft toch veel vocht verloren, dit doet je huid goed!

Deze sprayflacon van 100 ml kost €8,95 en ook VSM heeft regelmatig leuke acties bij de drogist.

Lancaster – Sun control factor 30

un Control Uniform Tan Cream for Face is, zoals de naam het al zegt, bedoeld speciaal voor je gezicht. Het is niet alleen een zonbescherming, maar werkt ook anti-aging (pigmentvlekken, rimpels, gevoeligheid, roodheid en een ongelijkmatige teint) Daardoor is hij perfect te gebruiken in plaats van je dagcréme en kun je gelijk je gezicht beschermen met factor 30 (of 50 is ook beschikbaar).

De creme is iets dikker dan een zonnemelk en iets dunner dan een zonnebrandcréme, heel prettig op het gezicht. De geur is heel lekker, een combinatie van zonnebrandcréme en iets typisch Lancaster. De creme laat geen witte waas achter, trekt snel in en voelt absoluut niet vettig aan. Ook geeft hij geen ‘rolletjes’, daar wil ik nog wel eens last van hebben als ik een gewoon zonnebrandproduct op mijn gezicht smeer.

Je betaalt €46,61 voor 50ml.

2Boots – Soltan producten

Ook deze Invisible dry-touch spray van Soltan (Boots) is transparant, niet vet en trekt snel in de huid. Op dit moment is er ook een 1+1 gratis actie op alle Soltan producten, hier kun je alle verschillende producten bekijken. De prijs van van de Transparante Suncare spray in factor 30 is €14,95 voor een flacon van 200ml

De Soltan Aftersun Soothing Gel met Alöe Vera is ècht heel lekker in gebruik! Het is een hele dikke blauwe gel die lekker koel aanvoelt op de huid, de gel trekt snel in en plakt niet op de huid. De prijs voor 200ml is €8,95.

Welke producten gebruik jij om jezelf te beschermen tegen het zonnetje?

-x- Ilja

5 gedachten over “Lekker smeren! || Zonnebrandcréme, spray en andere smeerseltjes

    1. Dankjewel Kaylani! Ik had net het badje opgezet, ik dacht laat ik eens kijken of ze kunnen drijven 😉 Balea heeft heel fijne budget producten, ik neem altijd wel iets mee als ik in Duitsland ben. 😉

      Like

  1. Wat een fijn, uitgebreid artikel zeg! Mijn favoriete zonnebescherming is van Nivea, hmmm die geur is heerlijk! Ook is Hawaiian Tropic heel prettig, maar lastig te verkrijgen in Nederland.Ik gebruik al jaren de after-sun van Garnier, topspul!

    Like

Geef een reactie

