Bakken met Ilja

Bakken met Ilja || Crème brûlée (1e keer)

1

Op oudejaarsavond ging niets zoals geland. Ik was ziek, waardoor mijn geweldig leuke plannen met Madelon niet doorgingen. Ik heb dus Kerst én Oud & Nieuw thuis, in pyjama doorgebracht. Ook had ik mijn moeder aangestoken, dus het was een grote pyjama-party haha! Desalniettemin was het erg gezellig met z’n 3’tjes (mijn tante durfde het aan om tussen de ziekenboeg te gaan zitten!) en besloot ik spontaan mijn ‘Chefs Torch’ te gaan gebruiken en voor het eerst Crème brûlée te maken.

2

Heel dapper ging ik opzoek naar een recept en heb gekozen voor het recept van 24-Kitchen, deze recepten kloppen over het algemeen genomen erg goed!

Crème brûlée

  • 1 vanillestokje
  • 350 ml slagroom
  • 4 eidooiers
  • 50 g suiker
  • 4 el rietsuiker

Extra nodig

  • 4 hittebestendige schaaltjes (inhoud 150 ml)
  • ovengrill of crème brûlée brander

We hadden niet genoeg slagroom in huis voor 4 bakjes, dus ik besloot het recept om te toveren voor 3 bakjes (dus gedeeld door 4 en dan 3/4).

Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd het vanillestokje over de lengte open en schraap het merg eruit. Breng de slagroom met het vanillestokje en vanillemerg tegen de kook aan. Neem de pan van het vuur. Klop de dooiers met de suiker dik, lichtgeel en romig. Haal het vanillestokje uit de room. Voeg al roerend de warme slagroom aan de geklopte dooiers toe. Schenk het mengsel in een schone steelpan. Verwarm de crème al roerend op een heel laag vuur (niet laten koken) tot de crème bindt en aan de bolle kant van een lepel blijft ‘hangen’. Zeef de crème en verdeel het direct over de schaaltjes. Zet de schaaltjes in een braadslede of ovenschaal. Voeg heet water toe, zodat tweederde deel van de schaaltjes onder water staan. Laat ze in de voorverwarmde oven 25-30 minuten garen. Haal ze uit de ovenschaal, laat ze afkoelen en bewaar tot gebruik in de koelkast. Strooi de suiker over de crème. Gebruik de brander om de suiker te smelten en lichtbruin te karameliseren. Of zet de schaaltjes 10 cm onder de hete ovengrill en laat de suiker in 4-5 minuten smelten en lichtbruin kleuren.

6

Hier zie je de slagroom met de vanille, de dooiers en het suiker voor de 2e keer in het pannetje. Het is belangrijk dat het niet gaat koken, anders is de structuur van je crème niet helemaal glad. 7

Zo kwamen ze uit de oven.8

Volgens mij best goed gelukt, al heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal (nog nooit eerder gemaakt)9

Over elk bakje een theelepeltje rietsuiker en branden maar!10

Het suikerlaagje was erg goed gelukt en het branden vond ik leuk om te doen! Deze was lekker knapperig en precies goed. De crème is niet helemaal 100% goed gegaan. Hoewel deze erg lekker van smaak was, was de structuur niet helemaal glad. Ik denk toch dat ik hem de 2e keer iets te lang op het vuur heb laten staan.

De hartvormige bakjes komen van de Xenos en zijn op dit moment in de sale voor €1,50 per stuk. Ze kunnen in de oven, vriezer en magnetron, super leuk!

222

30 gedachten over “Bakken met Ilja || Crème brûlée (1e keer)

Geef een reactie

