Bakken met Ilja

Bakken met Ilja || #03 Stawberry cookies

Soms heb ik zomaar zin om iets leuks te bakken en gisteren waren dat deze aardbeien icing koekjes ^^ Mijn moeder heeft de koekjes gebakken en ik heb ze versierd met Royal Icing (voor de eerste keer). Ik volg een aantal leuke bak-blogs en daar komen altijd prachtige versierde koekjes voorbij, het ziet er zo tof uit altijd! Ik wilde het graag zelf eens proberen en dat was nog best lastig!

We zijn natuurlijk begonnen met het bakken van de koekjes. Daarvoor hebben we het recept van Nigella gebruikt, dit is een makkelijk koekjesdeeg dat heel netjes zijn vorm behoudt. Zeker als je gebruik maakt van vormpjes is het belangrijk dat de koekjes niet uit gaan lopen en vervormen e.d. ^^

*hier zie je trouwens de vorm van een poes, deze heb ik niet gebruikt voor de versiering… het was meer werk dan ik dacht en met de kleine vierkantjes was ik al 1,5 uur bezig haha!*

Voor het versieren heb ik Royal Icing gemaakt. Dit deed ik met Eiwitpoeder, héél veel poedersuiker, water, citroensap en kleurstof.

De buitenste randjes zijn wat dikker (dus meer poedersuiker, minder water) omdat deze niet uit mag lopen. De binnenkant is dunner van structuur (wat meer water)…

Om het netjes op het koekje te krijgen maak ik gebruik van een spuitzakje met een spuitmondje. Deze zijn van plastic en kun je gewoon weggooien na gebruik.

De koekjes omlijnen met de dikkere icing…

De vorm van de aardbeitjes spuiten.

Na een paar minuutjes zijn de randjes iets harder en kun je de rest opvullen met de vloeibare icing ^^

Zo maak ik (een soort van mislukte) groene blaadjes op de aardbei…

En dan zijn ze KLAAR! ^^

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ze niet perfect zijn, verre van eigenlijk… Maar ik ben er tòch trots op! Ik vond het best lastig zo’n eerste keer met dat Royal Icing. De juiste dikte vinden, kleuren mengen, spuitzakjes vullen 😉

Het belangrijkste: ze zijn lekker!

Tips: Kleurstoffen vind je vaak bij de plaatselijke toko, ook Xenos heeft deze soms in het assortiment. Leuke vormpjes vind je bij Xenos, blokker of bijvoorbeeld Action.

0 gedachten over “Bakken met Ilja || #03 Stawberry cookies

Geef een reactie

